Увага!!! Сайт школи змінив електронну адресу.Всі новини школи відображаються на сайті https://shpolyanska-sanatorna-shkola.webnode.com.ua/
Історія Шполянської спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату І-ІІ ступенів ЧОР бере початок з 1858 року.
В 1858 році Шполу придбав російський державний діяч Олександр Авгійович Абаза (1821 – 1895).
Власник помістя (18 тисяч 538 десятин) належав до родовитої дворянської сім’ї.
Для будівництва палацу Абаза вибрав місцевість в 2 км від Шполи. Було розпочато будівництво дендропарку, в якому було посаджено різні дуби (навіть пірамідальні), різноманітні породи сосен, буки і інші дерева.
Приступили до будівництва палацу.
Використовувався граніт, мармур, свинцеві прокладки, було вилито 10 чавунних колон.
В О.А.Абази підросла позашлюбна дочка Пелагія, її матір’ю була велика княгиня Олена Павлівна.
Пелагія вийшла заміж за статс–секретаря Олександра ІІ князя Урусова. З цієї нагоди батько дарує дочці Шполянське помістя; воно стало називатися Верхня Дар’ївка.
Урусови господарювали, приїжджаючи з столиці, організовували бали, катання на конях, на човнах.
Після жовтневої революції 1917 р. Урусови виїздять за кордон, залишивши все.
В 1923 р. в князівському палаці в Верхній Дар’ївці створено дитячий будинок для дітей – сиріт, батьки яких загинули на фронтах громадянської війни.
Пізніше тут створюється педучилище для підготовки вчителів, а дитячий будинок перенесено.
Напередодні Великої Вітчизняної війни педучилище переноситься під Київ, а в палаці знову створюється дитячий будинок для дітей репресованих батьків, на початку війни їх евакуювали.
В період окупації у Верхній Дар’ївці розмістилось господарство німецького поміщика, який заставляв селян працювати на полях для вирощування пшениці і вигодівлі худоби , які вивозились в Німеччину.
На західному краю дендропарку розміщена могила, яка є прикладом жорстокого фашистського терору, тут знищено в роки окупації біля 500 чоловік євреїв і українців.
В січні 1944 р. в палаці розмістився штаб 80-ої гвардійської ордена Суворова Уманської стрілецької дивізії.
Після визволення міста від гітлерівців було проявлено велике піклування про дітей – сиріт , батьки яких загинули під час війни. В цьому палаці відкрили дитячий будинок, який проіснував до 1956 року.
В 1956 році дитячий будинок був реорганізований в загальноосвітню школу – інтернат.
1982 рік — загальноосвітню школу – інтернат було реорганізовано в спеціальну школу – інтернат.
2003 рік — школу реорганізовано в Шполянську спеціальну загальноосвітню школу – інтернат І –ІІ ступенів Черкаської обласної ради, де навчаються діти – сироти та діти, позбавлені батьківської опіки і піклування.
2006 рік — школа відмітила своє 50- річчя.
Педагогічний колектив школи постійно знаходиться у творчому пошуку, багато років працює над проблемою: «Здійснення інтенсивної педагогічної корекції дітей з особливими потребами».
Заклад функціонує відповідно до Статуту. Згідно з рішенням Черкаської обласної ради від 26.05.2009 № 116-р «Про передачу та прийняття майна обласної та комунальної власності» спеціальну школу-інтернат прийнято до обласної комунальної власності і зареєстровано у виконавчому комітеті Черкаської міської ради 22.06.2009, реєстраційний номер 10201050006000172.
Заклад належить до обласної комунальної власності, власником майна школи-інтернату є Черкаська обласна рада, яка через уповноважений орган – Департамент освіти і науки Черкаської обласної державної адміністрації здійснює фінансування спеціальної школи-інтернату, її матеріально-технічне забезпечення, надає необхідні будівлі, споруди, обладнання, транспортні засоби, організовує ремонт і будівництво приміщень, їх господарське обслуговування, харчування дітей.
Мова навчання у школі-інтернаті – українська.
Заклад є двохступеневим: І ступінь – початкова школа з тривалістю навчання 5 років (1 – 4 класи); ІІ ступінь – основна школа з тривалістю навчання 5 років (5 – 9 класи). Випускники школи-інтернату одержують документи про освіту встановленого зразка.
Статистичні матеріали щодо статусних дітей
Дітей, позбавлених батьківської опіки – 7, з них 5 під опікою.
Зовнішня естетична культура загальноосвітнього навчального закладу
Шполянська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат І-ІІ ступенів Черкаської обласної ради має територію згідно державного акту на право постійного користування земельною ділянкою Серія ЯЯ № 347914 від 14.07.2005 р. 22,5 га.
Внутрішня площа навчальних корпусів 1944 м2, має хороший естетичний вигляд, знаходиться в хорошому стані.
В корпусі розташовано: актова зала, вчительська, методичний кабінет, швейна майстерня, кабінет директора, 1 комп’ютерних класи, кабінет заступника директора з навчальної роботи, кабінет соціального педагога, психолога, логопеда, інженера з охорони праці, 20 навчальних кабінетів, музей війни, туалет, кабінет головного бухгалтера та бухгалтерія.
Гуртожиток збудований у 1961 році і капітально реконструйований у 2006 році. Кімнати розраховані на 2 – 6 дітей. Діти проживають на 2 та 3 поверхах. На 1-му поверсі знаходиться кабінет заступника директора з виховної роботи, бібліотека, кімната соціальної адаптації, тенісний зал, тренажерний зал, медичний блок, актовий зал, кабінет педагога – організатора, кімната для техперсоналу, кімната для вихователів, ізолятор, кімната для заняття співом, кімната для гурткової роботи, ігрова кімната для дітей, 2 туалети, 2 душові кімнати. У приміщеннях та коридорі проведено капітальний ремонт, замінено вікна. У тренажерному залі знаходиться 15 тренажерів, подарованих спонсорами. На 2 поверсі облаштовано 4 внутрішні туалети, 4 душові кімнати, кімната безпеки дорожнього руху.
На третьому поверсі крім спальних кімнат знаходиться ігрова кімната, 4 внутрішні туалети, 4 душові кімнати.
У підвальних приміщеннях гуртожитку проведено повний капітальний ремонт. Тут знаходиться: 2 склади кастелянші, пральня, сушарка, 2 душові кімнати, 2 туалети, роздягальні, кімнати для особистого прання білизни, встановлено вентиляцію.
Медичний блок складається з трьох кабінетів та ізолятора. Ізолятор складається із двох окремих кімнат на 6 ліжок, кімнати для харчування, окремого туалету та душової.
Медичний блок складається із кабінету лікаря, препараторської, кабінету фізпроцедур в якому медичне обладнання подаровано спонсорами. У всіх кімнатах проведено капремонт, проведено воду встановлено холодильне обладнання для зберігання медикаментів, комп’ютер.
Площа спального корпусу 3693 м2.
Гуртожиток розрахований на 200 місць.
Станом на 01.09.201 року заклад налічує 140 учнів.
Їдальня має площу 537 м2, збудована в 1961 р.. Проведено капітальний ремонт. За рахунок спонсорів встановлено двері, вікна, замінено стелю, відремонтовано кімнату гігієни для працівників. Проведено воду, замінено опалення, відремонтовано: стіни ззовні, фундамент, повністю замінено дах, 6 цехів для приготування страв, 2 коридори. Встановлено бойлери для нагрівання води, 12 холодильників і морозильних камер, відремонтовано вентиляцію. Посадочних місць – 200.
Навчально-виробнича майстерня збудована в середині ХІХ століття, має площу 455 м2. капітально відремонтовано в 2009 році: замінено вікна, опалення, двері, підведено воду, відремонтовано поли, стіни, стелі. Замінено верстати, встановлено мультимедійний комплекс, комп’ютер, Інтернет.
Проведено поточні ремонти підвалів для зберігання овочів (щороку).
В 2003 році проведено газифікацію закладу за спонсорські кошти. Збудовано своїми силами дві міні-котельні, які опалюють всі корпуси закладу.
В 2006 році проведено ремонт доріг по території школи.
В 2008 році у старому приміщенні збудованому в середині ХІХ століття капітально відремонтовано спортзал, де є приміщення роздягальні та тренерська.
В 2009 році перенесено склади з аварійних приміщень в приміщення які знаходяться біля школи. Встановлено три морозильні камери та з холодильники; відремонтовано систему опалення.
В період 2010-2016 рр. за залучену спонсорську допомогу проведено поточний ремонт коридору навчального корпусу, зовнішню побілку стін школи та гуртожитку, проведено водогін в спортзал та майстерню, частково замінено шифер на даху складу, частково замінено сантехобладнання в гуртожитку, обладнано кулінарний кабінет, проведено побілку та фарбування стін приміщень і майданчиків, замінено ліжка та матраци в спальних кімнатах.
Заклад співпрацює з такими благодійними організаціями: «Надійся тепер», «Благодійний фонд «Корда», благодійна організація «Мир дому твоєму». Шефами школи є: інспекція з питань захисту прав споживачів у Черкаській області та ПАТ «Черкасиобленерго», за допомогою яких було проведено поточні ремонти гуртожитку, заміна вікон в спальному корпусі, придбано дві переносні електростанції, глибинний насос, облаштовано харчоблок стелажами для сушки посуду та встановлено овочерізку, забезпечено матеріалами для гурткової та спортивної роботи, відремонтовано музичний кабінет та підлогу в актовій залі.
Школа має власну свердловину та водонапірну башту, яким щорічно проводиться профілактика та поточний ремонт.
Заклад має 10 га орної землі, фруктовий сад, ферму.
В користуванні є 3 надвірні туалети.
Для занять спортом є стадіон, спортмайданчик, надвірні тренажери.
Для користування дітей та працівників у школі проведено Інтернет, придбано 8 мультимедійних дошок та екранів, встановлено 22 ноутбуків, 30 комп’ютерів.
Школа-інтернат має хороший естетичний вигляд. Знаходиться в заповідному урочищі Дар’ївка. Всі приміщення капітально відремонтовані, відповідають своєму призначенню, добре оснащені матеріально.
Територія благоустроєна, озеленена.
Облаштовано зони відпочинку, які прикрашені різноманітними скульптурами та малими архітектурними спорудами, засаджено молодий сад, розарій, облаштовано клумби.
Двічі на рік учні їздять на оздоровлення та відпочинок в Італію та США. Влітку 2016 року відпочили в Італії 38 дітей, а в США – 1, всі діти повернулися в заклад. Готуються до поїздки взимку.
В школі-інтернат здійснюється чотириразове харчування. Режим харчування дітей узгоджений із загальним режимом дня та розкладом занять.
Для забезпечення дітей різноманітним, повноцінним харчуванням, медичною сестрою дієтичного харчування складається перспективне примірне двотижневе меню з урахуванням сезонності, яке затверджується директором школи та погоджується з територіальною установою державної санітарно-епідемічної служби.
При складанні перспективного меню враховується: кошти, які виділені на харчування, сезонні норми; відповідно до груп – кулінарія доступних страв відповідно положення, згідно якого всі продукти повинні проходити термічну обробку з ціллю запобігання кишкових хвороб та отруєнь; при цьому перспективне меню характеризується різноманітністю та притаманністю святкових страв, з дотриманням українських традицій (одні із них: борщ з пампушками, борщ полтавський з галушками, борщ дніпровський рибний, кутя вареники, крашанки, святкове меню до дня іменинника).
На підставі цього меню на продовольчі бази постачальника подаються попередні заявки на продукти харчування. Відповідно до заявки постачальник забезпечує заклад необхідними продуктами харчування в достатній кількості й асортименті з урахуванням фінансування.
Продукти харчування та продовольча сировина приймаються комірником навчального закладу із залученням медпрацівника. Оцінка якості продуктів харчування й продовольчої сировини проводиться за зовнішнім виглядом, запахом, смаком, кольором, консистенцією. Вони приймаються лише за наявності супровідних документів, що підтверджують їх походження, безпечність і якість, відомості про якість продуктів, які швидко псуються реєструється у «Журналі бракеражу сирих продуктів».
Щодня з урахуванням орієнтовного меню складається меню-розкладка. У ній вказується кількість дітей, розкладка продуктів на кожну страву відповідно до картотеки страв та вихід готового продукту. Для визначення виходу страви враховуються відходи і втрати при холодній та тепловій обробці продуктів, привар готових страв. Вага однієї порції є неоднаковою для дітей різного віку.
Це чітко відображено в меню-розкладці, яке складається окремо для кожної вікової групи дітей відповідно до грошових і натуральних норм харчування, з урахуванням дієтичного харчування. Кількість продуктів у меню-розкладці записується у вигляді дробу: у чисельнику – з розрахунку на одну дитину, у знаменнику – на всіх дітей відповідно відомості харчування. Вартість харчування на одну дитину на день в середньому за вересень місяць становить 50 грн., в оздоровчий період – 55 грн.
Видача готових страв проводиться після зняття проб контролюючою особою та після запису в «Журналі бракеражу готової продукції», про дозвіл на видачу, вказавши про якість приготовлених страв.
С – вітамінізація готової їжі проводиться протягом усього року. Вітамінізується, як правило, третю рідкі страви обіду, безпосередньо перед роздачею у розрахунку 62 мг аскорбінової кислоти на одну дитину. Про використання кількості аскорбінової кислоти, вказує складений акт в кінці кожного місяця з урахуванням кожного дня використання на загальну кількість дітей.
За якістю харчування учнів здійснюється як внутрішній, так і зовнішній контроль.
Внутрішній контроль за якістю харчування здійснюється представниками адміністрації навчального закладу: медичним працівником, заступником директора по виховній та навчальній роботі, завідувачем виробництва шкільної їдальні та директором школи-інтернат, черговим вчителем та вихователем.
Зовнішній контроль за харчуванням учнів здійснюють органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до їх компетенції.
Посадовим особам, які здійснюють державний санітарно-епідемічний нагляд, надані повноваження щодо безперешкодного входу на територію та в приміщення всіх об’єктів нагляду за службовим посвідченням і обов’язкових для виконання вказівок щодо усунення виявлених порушень санітарних норм; а також проведення необхідних лабораторних досліджень. Періодичний контроль проводиться працівниками санітарно-епідеміологічної служби, що здійснюють вибірковий санітарно-гігієнічний огляд шкільної їдальні, результати цих перевірок заносяться до санітарного журналу.
Щомісяця проводиться аналіз харчування для проведення контролю дотримання норм.